تفاوت عطر و ادکلن و اسانس
بسیاری از افراد همچنان تفاوت عطر و ادکلن را نمی دانند و از این دو کلمه به جای یکدیگر استفاده می کنند برخی فکر می کنند عطر همان اسانسی است که در شیشه ریخته می شود و ادکلن همان عطرهای مارک دار می باشد در حالیکه اینطور نیست.
تفاوت عطر و ادکلن در میزان ماندگاری و درصدشان است.
قبل از بیان تفاوت عطر و ادکلن توضیح مختصری در مورد اسانس بدهیم
اسانس همان عطرهایی هستند که اغلب در شیشه ها پر می شوند و حالتی روغنی دارند
عطر (perfume):در ایران بطور کلی به تمامی عطرهای غیر اسانس عطر گفته می شود.
عطرها ترکیبات اسانس مواد خام(گیاهان، مشک و …) آب و الکل تشکیل شده اند.
و دلیل استفاده از الکل در عطرها به این دلیل است که الکل باعث ماندگاری و پخش شدن بوی عطر می شوند.
بصورتیکه دیگران می توانند بوی آن را حس کنند.
دوام و ماتندگاری عطرها به میزان اسانس بکار رفته در آنها بستگی دارد.
بطورکلی به آن دسته از عطرها که عطر گفته می شود حدود 15-25 درصد اسانس بکار رفته و به آن دسته که ادکلن گفته می شود(Eau de cologn) 2-5 درصد اسانس بکار رفته (ماندگاری پایین)
واژه ی اسانس به روغن های معطر گفته می شود و واژه ی عطر به هر نوعی از روغن های معطر ، ادوپرفیوم ها ، ادوتویلت ها ، ادوکلن ها و یا هر گونه ماده معطر گفته می شود. عطرها به گروه های مختلفی از لحاظ غلظت ماده معطر (اسانس) تقسیم می شوند:

1) عطر خالص یا اسانس معطر خالص که بین 50 تا 90 درصد از اسانس خالص برخوردار است و به صورت روغن معطر و با نام اسانس یا عطر خالص عرضه می شود. این گونه عطرها از ماندگاری بسیار بالا و پخش بسیار پایین برخوردارند.

2) عطر با غلظت پرفیوم که بین 15 تا 40 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان parfum ، perfume و یا extrait de parfum مشخص می شود و سازمان عطرسازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 20 درصد اعلام نموده است.

3) عطر با غلظت اسپریت دوپرفیوم (ESِdP) که بین 15 تا 30 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان Esprit de Parfum مشخص می شود و به طور معمول مورد استفاده قرار نمی گیرد.


4) عطر با غلظت ادوپرفیوم (EdP) که بین 10 تا 20 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان Eau de Parfum ، millésime و یا eau de perfume مشخص می شود و سازمان عطرسازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 15 درصد اعلام نموده است. (از لحاظ ماندگاری و پخش می تواند بهترین انتخاب باشد)

5) عطر با غلظت ادوتویلت (EdT) که بین 5 تا 15 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان eau de toilette مشخص می شود و سازمان عطرسازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 10 درصد اعلام نموده است.

6) عطر با غلظت ادوکلن (EdC) که بین 3 تا 8 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان eau de cologne مشخص می شود و سازمان عطرسازی جهان (ایفرا) غلظت معمول را 5 درصد اعلام نموده است. (به اشتباه در کشورمان به تمامی عطرهایی که اسپری می شوند ادوکلن گفته می شود)

7) عطر با غلظت ادوفرش که بین 1 تا 3 درصد از اسانس یا عطر خالص برخوردار است و بر روی عطر با عنوان eau de fraiche مشخص می شود. (این غلظت عطر برای بادی اسپلش ها و افترشیو ها استفاده می شود)
عطرها از نظر بو و میزان ماندگاری به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که این سه دسته عبارتند از:
Top: مدت ماندگاری این سری از عطرها بین 15 دقیقه تا 2 ساعت می باشد و رایحه هایی نظیر بوی مرکبات، عطرهای میوه ای، عطر پودری، ادویه و ترشیجات، دارچین، آبزیان دریایی از این دسته می باشند.
Medium: بعد از top قرار دارند و بین 5-3 ساعت قدرت ماندگاری دارند و از ترکیب رایحه های مختلف ساخته می شوند.
Base: بین 10-5 ساعت روی پوست باقی می مانند رایحه هایی مثل بوی خزه، تنباکو، مشک، چرم، دودی، وانیل، قیر
ما در این بخش مقاله توضیحات کاملی درباره انواع عطر و عطر گرمی و عطر گرمی مردانه و عطر گرمی نه و عطر گرمی اصل و عطر گرمی اسپرت و عطر گرمی خوشبو و عطر گرمی تلخ و ترکیب عطر گرمی و عطر گرمی خوب و عطر گرمی خنک و عطر گرمی خنک نه و عطر های 20 گرمی و عطر گرمی ملایم و اسانس و حلال اسانس عطر و اسانس عطر نه و عصاره و عصاره عطر و اسانس عطر تلخ و فرق اسانس و عطر ارائه داده ایم.

منبع:https:///haftoyek.com


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها